‘Ik heb 500+-contacten op LinkedIn,’ zei een stoere ondernemer tegen me. Hij was er duidelijk trots erg op. En terecht. De vraag is alleen: wat kan je met zo’n enorme virtuele kaartenbak? Hoe verzilver je je LinkedIn-contacten? Ik geef je 5 tips.

1. Houd je lijst klein

500+-contacten? Je hebt ze zomaar. Zeker als je al langer op LinkedIn zit. Maar een grote lijst is geen doel op zich, het gaat om de kwaliteit van je contacten. Om relaties. Wees daarom kritisch op (nieuwe) LinkedIn-verzoeken. Ikzelf link alleen met:
a. mensen uit mijn specifieke doelgroep;
b. ondernemers die zich op dezelfde doelgroep richten;
c. ondernemers die mij aanvullen of
d. mensen van wie ik iets kan leren.
En echt, af en toe je lijst opschonen kan geen kwaad.

2. Profileer je al in je uitnodiging

Neem je zelf het initiatief om te linken? Investeer dan vanaf het begin in de relatie: maak de uitnodiging echt persoonlijk. Refereer bijvoorbeeld aan het gesprek dat jullie samen hadden, vertel waarom je graag met die ander linkt en wat je van de online relatie verwacht.
Zo’n eerste indruk is de beste basis voor een vruchtbare zakenrelatie.

3. Wees attent en onderhoudend

Het mooie van een sociaal medium is dat je echte relaties kunt opbouwen. Dat doe je, net als in het echte leven, door attent en actief te zijn. Zo bouw je aan je relatie op LinkedIn:
• reageer op statusupdates. Feliciteer je relatie met een jubileum, bedank voor het plaatsen van een handige infographic of reageer met jouw vakkennis op een vraag;
• deel kennis. Plaats regelmatig relevante informatie. Dat is informatie waar jouw relaties echt iets aan hebben en dat past bij jou, je business en je boodschap. Je kunt online gevonden content delen, maar net zo goed je eigen nieuwe blog.

4. Durf te vragen en bereik tienduizenden contacten

Als je de juiste contacten hebt, dan ligt er achter jouw netwerk een ware schat: de relaties van je relaties. En dat zijn er al gauw tienduizenden.
Als je zelf attent bent en gul deelt van je kennis, dan mag je wat terug verwachten. Durf daarom (af en toe) hulp te vragen aan je LinkedIn-relaties. Bijvoorbeeld bij het promoten van je evenement, webinar of nieuwe uitgave.

5. Formuleer je mini-profiel kort en krachtig

Tot slot even een testje. Kijk op de startpagina van LinkedIn en zoek jezelf daar op. Ga met de muis op je eigen naam staan. Kijk eens kritisch naar de pop-up. Als die kort en krachtig laat zien wie je bent, ben je goed bezig.

———-