Een goede tekst maken is lastig, maar een goede tekst over jezelf maken is nog veel lastiger. Dus worstelen veel mensen met hun LinkedIn-profiel. Opscheppen mag niet, maar te bescheiden zijn werkt ook niet. Hoe presenteer je je nu zo op LinkedIn dat je ideale klant direct begrijpt dat ze bij jou moet zijn? Ik geef je 7 tips.

1. Begin bij het eindresultaat.

Online word je maar weinig tijd gegund om jezelf te presenteren. Zelfs op je LinkedIn-profielpagina heb je maar 3 tot 5 seconden om je bezoeker te raken. Wat vertel je in die tijd?
. je naam – zodat die beter beklijft
. wat je bereikt – dus niet wat je doet of wat je functie is
. voor wie – zodat bijvoorbeeld je ideale klant direct begrijpt dat je er voor hem of haar bent.
. en hoe – je passie, expertise of functie.

2. Je hoe en waarom in één alinea.

Is je bezoeker er nog? Gefeliciteerd, je hebt ‘m geraakt! Wat is nu het eerstvolgende dat ze van je moeten weten? Je aanpak én je motivatie daarachter.
Dat hoeft geen hoogdravend verhaal te zijn, liever niet zelfs. Vertel gewoon kort(!) en vanuit je kracht wat je aanpak is en waarom je hiervoor kiest.

3. Steeds meer in detail.

De meeste mensen weten na twee alinea’s wel of ze iets met je willen. Alleen de echt geïnteresseerde bezoeker leest door. Voed die interesse. Vertel bijvoorbeeld meer over het effect van je diensten en producten.
Wordt je tekst wat langer? Zorg dan voor voldoende witruimte en tussenkopjes, zodat het geheel overzichtelijk blijft.

Gebruik beeld op LinkedIn4. Laat zien wat je beweert.

Een plaatje zegt meer dan … precies! Voeg dus beeld toe aan je profiel. Dat kan een veelzeggende afbeelding zijn, maar ook een video of presentatie. Vergeet ook niet een link naar je website toe te voegen.

5. Laat anderen jouw verhaal doen!

Een testimonial overtuigt, zeker als die van iemand komt waar je bezoeker zich in herkent. Vraag dus die ene, ideale klant of relatie om een stukje te schrijven. En onthoud: liever twee overtuigende testimonials dan tien standaardverhaaltjes.

2 extra tips

6. Wie je bent … in 35 tekens.

Waar zien LinkedIn-ers je voor het eerst? Vaak is dat in hun tijdlijn omdat je genoemd wordt als nieuwe relatie van .. of omdat een relatie een bericht van je interessant vindt of deelt.
Naast je naam (en foto) verschijnt er dan een ‘ondertitel’. Dat zijn de eerste 35 tekens van wat je zelf hebt ingevuld in je profiel. Je kunt daar natuurlijk gewoon ‘makelaar’,  ‘ontwerper’ of ‘coach’ neerzetten. Maar het kan ook aantrekkelijker, door te vertellen wat je voor elkaar krijgt. Ikzelf heb gekozen voor ‘Ineke Kouwenberg – helpt ondernemers meer klanten vinden door …’.

7. Plak je bedrijfsnaam aan je achternaam.

Je hebt online niet alleen weinig tijd, maar ook weinig ruimte. Vul je achternaam daarom aan met je bedrijfsnaam of expertise. Zoals [Ineke Kouwenberg | TIK voor Communicatie]. Zo krijgt elke LinkedIn-er mee wie én wat je bent. Ook zonder dat ze je profiel bezoeken.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin