Je hebt een goed verhaal, waarmee je mensen wilt raken. Maar wie zijn die mensen? En hoe bereik je ze? Met deze drie W’s en een H.

Wie is je doelgroep?

Richt je communicatie niet op een anonieme groep, maar op een bepaald persoon. Beschrijf je doelgroep voor jezelf eens als één persoon: jouw ideale klant. Een man of een vrouw met een bepaalde leeftijd, een gezinssamenstelling, een woonplaats, een bepaald beroep, opleidingsniveau, hobby’s, levensinstelling etc. etc. Je mag hem of haar zelfs een naam geven. Dat helpt je echt bij je mediakeuze én bij het formuleren van je boodschap.

Wat is het probleem?

Een goede doelgroep heeft niet altijd dezelfde demografische kenmerken, maar wel altijd hetzelfde probleem. Zorg dat je begrijpt wat het probleem of de behoefte van je potentiële klanten is. Dan weet je ook waar je ze kunt vinden: op die plek waar ze een oplossing voor het probleem zoeken. Dat kan een website zijn, een LinkedIn-groep maar ook een consultatiebureau of de Kamer van Koophandel.

Waar zijn ze?

Als je weet waar je potentiële klanten wonen (of werken) kan je ze opzoeken. Mensen kopen het liefst van bekenden. Dat is een feit. Kom daarom zo dicht mogelijk bij je klant. Leest je doelgroep de plaatselijke huis-aan-huisbladen? Zorg dat je erin staat! Gaat je doelgroep naar een ondernemersbeurs? Huur een stand! enz. enz.

Hoe ga jij opvallen? 

Je weet welke media je doelgroep gebruikt en welke locaties hij/zij bezoekt. Stuk voor stuk mogelijkheden om hen te bereiken. De kunst is nu precies die media te kiezen waarmee jij opvalt. Van een online videokanaal tot een standje op de plaatselijke markt. Kies wat past bij jou en jouw ondernemersdoelen. De boodschap is uiteindelijk overal hetzelfde. Het is de verpakking, het medium, dat het verschil maakt.

De juiste media kiezen en die slim, creatief en consequent inzetten. Dàt is het recept voor opvallend effectieve communicatie.

—–