Webteksten voor zoekmachine-optimalisatie: mijn 5 belangrijkste lessen

zoekmachine-optimalisatie foto Mike ChudelStel: jouw ideale klant heeft een vraag en zoekt een antwoord via Google. Komt hij of zij dan op jouw website terecht? Vast niet altijd. Daarom deel ik graag de kennis met je die ik opdeed op summerschool. Dit zijn mijn 5 belangrijkste lessen over rake webteksten en zoekmachine-optimalisatie. 

Les 1. Relevantie, relevantie, relevantie. Zoekmachine-optimalisatie (of SEO) is al lang niet meer een kwestie van continu hetzelfde woord herhalen. Gelukkig niet. Google is meer en meer op zoek naar relevantie. Zodat je zoekopdracht niet naar de slimste SEO-knutselaar leidt, maar naar de webpagina met het beste antwoord. Zoekmachine-optimalisatie is dus ook: echt antwoord geven op de vragen of problemen van je potentiële klant.

Les 2. Weet welke zoekwoorden je klant gebruikt. Stel je bent fietsenmaker en je wilt een optimale tekst schrijven over je bandenplakservice. Vraag je dan eerst af: zoekt mijn googelende klant op de term: ‘band lek’ of ‘lekke band’? Of is ‘band plakken’ de meest gebruikte zoekterm? Het antwoord vind je bijvoorbeeld in Google Trends.

Les 3. Niet overdrijven! Gebruik zoektermen met mate. Ze bestaan: gekunstelde webteksten die alleen maar geschreven zijn voor zoekmachines. Dat helpt je echt niet. Kies voor aansprekende, lekker leesbare teksten, waarin je heel natuurlijk en gedoseerd je zoekterm verwerkt. Maximaal 5% is een veelgebruikte norm.

Les 4. Zorg voor een zinnig webadres (URL). Een van de eerste dingen waar Google naar kijkt is het adres van je pagina. Als daar een belangrijke zoekterm in staat, komt je pagina weer een stukje hoger in Google. Noem je blogpagina dus niet: ‘ …. . nl/blogseptember’ maar ‘…. . nl/lekke-band-plakken’.

Les 5. Maak online vrienden. Zorg dat andere sites naar je doorverwijzen en vice versa. Zo’n verwijzing bereik je bijvoorbeeld door een gastblog, een testimonial of een andere vorm van online samenwerking. Een verwijzing naar je site is voor Google een aanwijzing dat jouw pagina relevantie heeft. En daarmee klim je weer een treetje in de zoekresultaten.

—————————————————————————————–

stempel_nieuw
Nieuw: webtekst inclusief 3 SEO-tools

Als kleine ondernemer ontkom je er niet aan om af en toe zelf een tekst te schrijven. 
Dat is maar goed ook, want schrijven leer je door veel te schrijven

Maar, als je met je teksten graag hoog scoort in Google .. dan heb ik iets nieuws voor je: 
TIK voor Communicatie levert je nieuwe webteksten altijd inclusief onmisbare 3 SEO-tools!
1. Focus keyword 
2. URL- en titeladvies
3. Meta-omschrijving

Benieuwd wat zo’n goede SEO-tekst voor jouw business kan doen?
Lees meer over TIK Tekstservice,
stuur direct een e-mail naar ineke@tikvoorcommunicatie.nl of 
bel nu met (06)171 24 715

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Hoe lijstjes jouw tekst aantrekkelijk maken

Effectief schrijven. Veel mensen vinden het lastig. TIK voor Communicatie helpt met de blogserie opvallend effectief schrijven. Deel 6: Over lijstjes Grote blokken tekst nodigen niet uit tot … lees verder

Hoe je écht iets bereikt met zichtbaarheid

Maximale zichtbaarheid. Dat is het ultieme doel dat veel businessgoeroes je voorschotelen. Als je maar zorgt dat je op zoveel mogelijk plekken aanwezig bent, online en offline, dan komen de klanten … lees verder

Floating Social Media Icons by Acurax Wordpress Designers