Waarom je (missie en) een visie nodig hebt

bepaal je visie - foto FutUndBeidlMissie en visie. Het klinkt voor jou misschien als ‘marketing-blabla’, toch is nadenken over je doel en strategie zinvol. Juist voor kleine ondernemers. Het is namelijk de basis je jouw verhaal, jouw unieke verhaal waarmee je je doelgroep overtuigt. In dit tweede blog: hoe bepaal je jouw visie en wat kan je ermee?

In het eerste blog ging het over
je missie, je hogere doel: waartoe is je bedrijf op aarde? Wat wil je betekenen voor wie?

Vandaag zet je visie je weer met beide benen op de grond: wat wordt je concrete doel?

Een krachtige visie helpt je:

  • richting te geven aan je ondernemerschap
  • logische keuzes te maken
  • een ijzersterk concept neer te zetten
  • je te onderscheiden van je concurrentie
  • etc. etc.

Je visie is dus een concreet doel voor de nabije toekomst.
Een krachtige visie is niet enkel een doelstelling, het is een een stoer, uitdagend en meetbaar doel.

Je visie is veel concreter dan je missie en gaat dus minder lang mee. De meeste ondernemingen kijken jaarlijks of de visie nog aansluit bij de ontwikkelingen in de markt en de rest van de wereld.

Vandaag is de ideale dag om je visie te kiezen.

Je kunt je, net als heel veel ondernemers, laten leiden door de waan van de dag. Maar, als je je echt wilt onderscheiden én het gevoel wilt hebben dat je werkelijk iets bereikt, is een visie onmisbaar.

Zo bepaal je jouw visie in 5 stappen

  1. Verken je markt en de rest van de wereld. verken het landschapOm een richting te kunnen kiezen moet je eerst het landschap verkennen. Je moet daar echt even voor gaan zitten en wat onderzoek doen. Let vooral op twee dingen:
    . Marktontwikkelingen. Wat zie je gebeuren in jouw markt en in de omgeving?
    Denk daarbij ook aan factoren die nu en straks invloed hebben op jouw klanten en je business. Zoals economie, maatschappij, politiek, techniek
    etc. etc.
    . Medespelers (concurrenten). Wie zijn dat? Welke keuzes maken zij en waarom? Waar zijn ze goed in? En welke kansen laten ze liggen?
  1. Wat is mijn kracht? Neem wat afstand van jezelf en je eigen business en benoem eens waar jouw unieke kracht ligt. Maak een mooie, lange lijst, je kunt veel! Benoem ook eerlijk waar je minder goed in bent.
  1. Welke kans laat iedereen liggen? Als je zo met je markt en jezelf bezig bent, begint het misschien al te dagen. Is er een kans die niemand nog ziet? Dat hoeft niet te betekenen dat je iets totaal nieuws bedenkt. Vaak is het iets wat op de één of andere manier al bestaat, maarBepaal je visie - zoek je kans
    . nog niet in jouw regio,
    . nog niet voor jouw doelgroep of
    . nog niet op jouw manier.
  1. Pak je missie er weer bij. Welke richtingen passen wel en niet bij jouw hogere doel? Om met de kat van Alice in Wonderland te spreken: “Welke kant je op moet? Dat hangt er grotendeels vanaf waar je naartoe wilt”.
  1. Dream big! De stappen 1 t/m 4 tellen niet zomaar op naar een kant-en-klare visie. Het geeft je wel een duidelijke richting waar je naar toe kunt. Durf nu een stoer, uitdagend en meetbaar doel te kiezen.

 

Ter inspiratie

Een verhaal met visie

Er was eens … een goedlopend fastfoodrestaurant in San Bernardino dat werd gerund door twee broers. Ze verkochten er onder meer milkshakes. De milkshakemixers hadden ze ingekocht bij het bedrijfje van de 52-jarige vertegenwoordiger Ray Kroc.
Visie op milkshakeHet viel Ray op dat het restaurant van de broers maar liefst 8 mixers had besteld, dat was 4 keer zoveel als het gemiddelde fastfoodrestaurant. Blijkbaar deden die jongens iets erg goed. Nieuwsgierig geworden bezocht Ray het restaurant in San Bernardino. Hij was onder de indruk. Het restaurant liep echt als een geoliede machine.
Ray ontwikkelde direct een krachtige visie: dit concept wilde hij uitrollen over heel Amerika! Hij zag het voor zich: in elke Amerikaanse stad een vestiging. Ray ging praten met de broers, kocht de franchiserechten van het restaurant, realiseerde zijn visie en werd miljardair.
De naam van het restaurant was .. McDonald’s.

Wat was nu het verschil tussen de broers Mc Donald en Ray Kroc? Visie.

Bron: http://www.ondernemingsplangids.nl/visie-statement/

 

Trouwens een krachtige, uitdagende visie hoeft niet te betekenen dat je streeft naar persoonlijke rijkdom, een groot bedrijf of een enorme omzet. Dat mag wel, maar het hoeft dus niet.

Een krachtige visie is een doel dat jou inspireert, prikkelt en waar je gewoon echt heel erg blij van wordt!

Samen doen?

Afstand nemen van je business. Lastige vragen stellen en zo je missie en visie ontdekken. Veel ondernemers hebben er moeite mee. Ik help je graag bij het formuleren van je missie en om de vertaalslag maken naar jouw business, jouw boodschap en jouw doelgroep,

Ontdekken hoe dat werkt? Of een keertje (gratis) sparren over jouw business?

Bel TIK voor Communicatie 06-171 24 715 of mail: ineke@tikvoorcommunicatie.nl

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

(Wat) moet je op LinkedIn?

Natuurlijk! Of je nu ondernemer of werknemer bent, je doet jezelf tekort als je niet op LinkedIn te vinden bent. Waarom? Omdat half werkend Nederland er zit. Letterlijk. LinkedIn is het grootste … lees verder

5 tips om je succesvol te presenteren op een netwerkevent

Netwerken. Heel wat ondernemers hebben er een hekel aan. Ze zien er tegenop zichzelf te moeten verkopen met snelle babbels en slimme praatjes. Dat is nergens voor nodig. Met deze 5 tips presenteer je … lees verder

Animated Social Media Icons by Acurax Responsive Web Designing Company