Missie en visie. Het klinkt voor jou misschien als ‘marketing-blabla’, toch is nadenken over je doel en strategie zinvol. 

Je missie is de basis voor  jouw profilering. Jouw unieke verhaal waarmee je je doelgroep overtuigt. In dit eerste blog: hoe bepaal je jouw missie en wat kan je ermee?

Waartoe is jouw bedrijf op aarde?
Wat wil je betekenen voor wie?

Ik val maar direct met de deur in huis met lastige vragen. Vragen waar je echt even voor moet gaan zitten. Is dat nuttig? Echt wel! Een krachtige missie verwoordt namelijk je ultieme doel en geeft richting aan alles wat je doet.

Een goede missie helpt je:

  • missie en visieeen krachtig verhaal neer te zetten op een netwerkbijeenkomst
  • de juiste producten of diensten te ontwikkelen
  • rake teksten te schrijven voor je website
  • een succesvol acquisitiegesprek te voeren
  • krachtig beslissen over je business voor komend jaar
  • etc. etc.

Vandaag is de ideale dag om je missie te formuleren

Eerst een missie bedenken en dan pas naar de KvK? Dat klinkt misschien logisch, maar niemand doet het zo. Natuurlijk niet. De meeste bedrijven ontstaan vanuit een passie of een geweldig idee. En de missie en visie? Die formuleer je achteraf. Dat is prima, want je missie en visie geven juist houvast als je door wilt groeien.

5 x waarom: zo ontdek je jouw missie 

De grote vraag van vandaag is dus: wat wil je betekenen voor wie?
Nu is het de kunst om niet in producten of oplossingen te denken. ‘Ik wil EHBO-cursussen geven aan ouders’ of ‘ik wil ondernemers coachen’ is dus géén goede missie.

Hoe kom je los van je producten? Maak het jezelf lastig! Neem geen genoegen met het eerste antwoord en ook niet met het tweede. Een beproefde methode is ‘5 x waarom’?

In 5 x waarom naar IKEA’s missie

logo ikeaEen voorbeeld: een fictieve denksessie neemt je mee van de producten van IKEA naar een heuse missie.

Vraag: wat wil IKEA betekenen voor wie?

1. Wij willen mooie, betaalbare woonproducten verkopen aan iedereen.

Waarom zulke producten?
2. Omdat we iedereen een mooie en praktische inrichting gunnen.

Waarom zo’n inrichting?
3. Omdat een fijn huis voor mensen belangrijk is?

Waarom is dat dan belangrijk?
4. Omdat een fijn huis een goed thuis betekent.

Waarom is een goed thuis belangrijk?
5. Omdat het de basis is voor een beter bestaan.

IKEA’s (echte) missie is: een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen.

Een krachtige missie gaat nooit over producten

In de missie van IKEA staat helemaal niets over slimme boekenkasten of betaalbare designkeukens. Dat klopt. Een goede missie gaat nooit over producten. Het gaat over wat je wilt bereiken voor je doelgroep. Nu en in de toekomst.

Ter inspiratie nog een paar mooie missies:

  • Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties. (Philips)
  • Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur. (9292OV)
  • To give people the power to share and make the world more open and connected. (Facebook)
  • Wij helpen mensen om lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. (Right at Home zorg & thuisservice)

Zo’n krachtige missie gaat een leven lang mee. Als de technologie verandert, verandert alleen de manier waarop je je missie vervult. Dat is je visie en daarover schrijf ik een volgende keer.

Samen doen?

Afstand nemen van je business. Lastige vragen stellen en zo je missie en visie ontdekken. Veel ondernemers hebben er moeite mee. Ik help je graag bij het formuleren van je missie en om de vertaalslag maken naar jouw business, jouw boodschap en jouw doelgroep,

Ontdekken hoe dat werkt? Of een keertje (gratis) sparren over jouw business?
Bel TIK voor Communicatie 06-171 24 715 of mail: ineke@tikvoorcommunicatie.nl

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin