5 ingrediënten van een heldere, overtuigende offerte

Overtuigende offerte - foto Kim Piper WorkerVeel mensen schieten in de kramp als ze een offerte moeten maken. De schrijfkramp, bedoel ik. Met als resultaat: een afstandelijke en lastig leesbare offerte. Dat is jammer. Want elke goed product en elke mooie dienst verdient het om goed verkocht te worden.  Daarom geef ik je de 5 ingrediënten van een heldere, overtuigende offerte.

1. De complimenteuze opener. Je wilt dat je lezer blij wordt van je offerte. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld, begin gewoon met een complimentje. Bedank je relatie voor een leuk, inspirerend of informatief gesprek. Zeg dat je graag offerte doet voor zijn of haar mooie, ambitieuze, innovatieve of wat-dan-ook-project.
Zo’n positieve opening geeft de lezer alvast een fijn gevoel. Dat smaakt naar meer.

2. De ‘ik heb je begrepen’-alinea. Je hebt waarschijnlijk alles al besproken met je relatie. En hij of zij weet zelf ook best waar het over gaat. Toch is het goed om de vraag van je klant nog even samen te vatten.
Maar let op: vertel niet wat je klant bij jou wil kopen .. maar wat je klant wil bereiken!
Dus niet: ‘u bent op zoek naar een koffiemachine voor 20 kopjes per keer’ maar ‘u wilt grote groepen gastvrij ontvangen met een goede kop koffie’. Dan denkt je klant: “Ja, jij hebt me begrepen!”

3. De resultaatgarantieregel.. met verrassing. Je klant wil resultaat. Jij kunt dat bieden. Bewijs dat door te vertellen wie je bent en waar je voor staat. Zo bevestig je dat je klant een goede keus maakt als hij of zij met je in zee gaat.
Let op: vertel alleen die dingen die voor deze klant met dit probleem relevant zijn en … zorg daarbij voor een kleine verrassing. Vertel bijvoorbeeld, dat je expert bent in koffieoplossingen op maat én dat je bijzonder smakelijke melanges biedt, dankzij jouw exclusieve, biologische koffieleverancier in Guatemala.

4. Het product en de prijs. Zet op een rijtje welke elementen en welke investering nodig heeft om het gewenst resultaat te bereiken. Maak het helder en overzichtelijk. Denk bij elke regel vanuit de klant, maar houd het wel feitelijk.

5. De ‘Ja, dat wil ik ‘-uitsmijter. Hoe sluit je af? Met een call-to-action! Vertel wat je blije klant moet doen om dat prachtige resultaat te bereiken. Maak het daarbij zo makkelijk mogelijk. Sommige offerteprogramma’s geven de mogelijk om met één druk op de knop de offerte te bevestigen. Dat is het allermooiste.
Geef in elk geval een telefoonnummer waarop je bereikbaar(!) bent en een persoonlijk (!) mailadres. Zodat niets in de weg staat om op je aanbod in te gaan.

——————-

Eens sparren over hoe jij een overtuigende offerte maakt? Of behoefte aan andere tekst? Kijk eens hier.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Bloggen – 5 redenen om vandaag nog te beginnen

Cosmetica en schoonheid. Serena Verbon was er gek op en praatte er het liefst de hele dag over. Ook online. Daarom startte ze vijf jaar geleden een blog: beautylab.nl. Inmiddels is Serena fulltime … lees verder

(Wat) moet ik op Twitter?

Veel ondernemers vinden dat ze 'eigenlijk iets moeten met Twitter'. Maar wat? Dat bleek uit het onderzoek dat ik vorig jaar uitvoerde onder zelfstandig ondernemers. Die onzekerheid is niet vreemd. … lees verder

Animated Social Media Icons by Acurax Responsive Web Designing Company