Trends in Social Media. Wat moet en wat kan jij ermee?

Trends in Social Media - foto Bruno CordioliNieuwe trends in social media. Moet je er iets mee? Vaak wel. Maar voor kleinere ondernemingen is niet elke ontwikkeling direct relevant. Daarom zet ik in dit blog de vier belangrijkste trends in social media op een rij. En ik geef je een overzicht van wie je waar kunt bereiken. 

1. ‘Everybody goes social’. Het is zover: zelfs de 65+-ers zijn bezig aan een onstuitbare opmars op social media. Daarmee is in 2016 nagenoeg elke doelgroep te bereiken via één van de vijf belangrijkste social media: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en YouTube.

2. Facebook blijft de grootste. Instagram groeit het hardst. Z2814 instagrame zitten er nog volop, maar toch ruilen steeds meer jongeren Facebook in voor Instagram. Maar, de oudjes staan te trappelen om de plek van de jonkies in te nemen. Daarmee blijft Facebook de allergrootste.

3. Kwaliteit content steeds belangrijker. Steeds meer mensen delen hun kennis online. Het internet barst bijna uit z’n voegen van vlogs, blogs en artikelen van heel wisselende kwaliteit.
Als je jezelf echt in de kijker wilt spelen bij je doelgroep heb je dus een uitdaging: zorgen voor authentieke, hoogwaardige content. Daar draait het om. Bij de bezoekers, maar ook bij Google.

video4. Video verslaat tekst. Bewegend beeld heeft meer impact dan geschreven tekst. Dat is op zich niet nieuw. Wel nieuw is dat Facebook berichten met video steeds meer voorrang geeft. En de invloed van Facebook is zo groot, dat video ook op andere social media belangrijker wordt.
Je doet er dus goed aan om, in elk geval, te overwegen of je jouw boodschap (ook) in bewegend beeld kunt brengen.

social-media-users-02-2015 - bron newscred.comWaar raak je je doelgroep het makkelijkst?
Als je je doelgroep via social media wilt raken moet je wel weten waar ze precies zitten. Toch? De leeftijd van de gebruiker is daarvoor een eerste richtingaanwijzer. Onderstaand overzicht is ontleend aan verschillende Nederlandse trendwatchers en de handige infographic op de site van het Amerikaanse Newscred.

Belangrijkste social media per leeftijdscategorie:
– pubers (<18) zetten selfies en korte filmpjes
op Twitter, Snapchat en Flipagram
– jongvolwassenen (18-34) delen hun beeldmateriaal
op Instagram en Facebook
– volwassenen (35-54) zijn te vinden
op Facebook, Twitter en steeds vaker ook op Instagram
– ouderen (65+) gebruiken
vooral Facebook als social medium

En ..
YouTube is voor mensen tot 65 een bron van vermaak (allen) en informatie (voor de groep <25)
de werkende mens presenteert zijn ‘zakelijke zelf’ natuurlijk op LinkedIn.

Ik ben benieuwd
Welke ontwikkeling in social media gaat jou helpen om je business op de kaart te zetten? Wat werkt wel of juist niet voor jou? Deel hieronder je tip, vraag of reactie

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Het geheim van effectieve webteksten

Effectief schrijven. Veel mensen vinden het lastig. TIK voor Communicatie helpt met de blogserie opvallend effectief schrijven. Deel 3: opvallend effectieve webteksten.  Webteksten lezen is echt … lees verder

Zo maak je een content-jaarkalender

Ga je in 2017 echt elke twee weken bloggen? Of vloggen? Wil je je nieuwsbrief weer oppakken? Of actiever worden op LinkedIn, Twitter of Facebook? Goed plan! Een content-jaarkalender helpt je om … lees verder

Customized Social Media Icons from Acurax Digital Marketing Agency