Zo wordt je e-mail (wel) gelezen

374 mailtjes, dat was mijn inbox-score van vorige week. Hoeveel van die mailtjes heb ik echt gelezen? Misschien 1 op de 4 of 5? Dat is bij jouw relaties vast niet anders.
Hoe zorg je dat je potentiële klant of relatie jouw mail opent én leest? Ik geef je 6 korte tips voor effectieve e-mail die wèl gelezen wordt.

1. herkenbare afzenderhet eerste wat een ontvanger scant is de naam van de afzender. Denk daar dus goed over na: wat werkt voor jouw ontvanger het beste? Je naam, je bedrijfsnaam of de naam van je nieuwsbrief? Meestal geldt: hoe persoonlijker, hoe beter.

2. heldere onderwerpregel – ga ik deze mail openen of niet? Die beslissing valt op basis van je onderwerpregel. Maak ‘m dus helder, maar vooral relevant. Je lezer moet direct begrijpen waar de mail over gaat en waarom het belangrijk is om dit bericht direct te lezen. 

3. persoonlijke aanhef en afsluiting – snelle mailcommunicatie gaat vaak ten koste van de omgangsvormen. Doe daar niet aan mee, want het is een gemiste kans. Groet je lezer persoonlijk: Beste Peter, Hallo Erica …. en sluit je mail net zo vriendelijk af.
NB Die persoonlijke aanpak is ook belangrijk als het om een mailing, nieuwsbrief of e-zine gaat.

4. hou het kort en overzichtelijk – voorkom dat je lezer alsnog afhaakt, vertel direct en helder wat je wilt en waarom. Gebruik korte en heel korte, directe zinnen. En maak het verhaal geen letter langer dan nodig.
Als het echt niet in drie regels kan, zorg dan dat je de mail helder indeelt, met
. witregels
. tussenkopjes en
. lijstjes.
Zo krijgt de scannende lezer toch alle relevante informatie mee.

5. maak een mooie, activerende afsluiter – herhaal aan het eind van je mail nog eens wat je van je lezer wilt. Terugmailen? Naar een website gaan? Bellen? Wat je ook wilt als reactie, maak het zo makkelijk mogelijk met de juiste link, mailadres of telefoonnummer.

6. maak ‘m perfect. Doorloop, voordat je op verzenden drukt, deze drie stappen:
– lees je mail nog eens goed door. Liefst hardop;
– knip ingewikkelde zinnen in twee of drie stukken. Kniptips vind je hier.
– controleer je spelling. Bijvoorbeeld op www.woordenlijst.org
of https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/d-t-of-dt (over t, d of dt).

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

5 tips om je ideale doelgroep te bereiken

Kiezen. Veel mensen vinden het lastig. Ondernemers ook. Want stel, je kiest doelgroep A, dan mis je wel de omzet van doelgroep B … en wat als jouw diensten niet helemaal aansluiten bij doelgroep A? … lees verder

5 Briljante lessen van Blendle

Als je iets schrijft wil je ook dat mensen het lezen. Toch? Ik was laatst bij een dominee, die z’n kerkblad niet gelezen kreeg. Een ondernemer vroeg om hulp, omdat z’n nieuwsbrief niet aansloeg. De … lees verder

Animated Social Media Icons by Acurax Responsive Web Designing Company