Veel kleine ondernemers hebben het gevoel dat ze ‘iets moeten’ met social media. En terecht. Twitter, Facebook, Google+, Pinterest .. allemaal prima platforms om jezelf en je business op de kaart te zetten bij je doelgroep. Maar waar begin je? Bij deze oude tegeltjeswijsheden …

1. Er is niet nieuws onder zon.

Als je stiekem een beetje aanhikt tegen die ‘nieuwe’ media kan ik je gerust stellen: het principe is net als bij een folder, advertentie of mailing. Je denkt goed na over je boodschap en kiest het juiste middel, je zendt en krijgt reactie.
Maar … online communicatie is wel anders. In vergelijking met traditionele media zijn social media bijvoorbeeld:
. veel sneller: een post in ‘a split second’ openbaar;
. toegankelijker: iedereen kan meelezen en meepraten;
. persoonlijker: je kunt één-op-één contact leggen met je relaties.

2. Elk vogeltje zingt zoals ‘ie gebekt is.

Social media is een verzamelnaam voor heel verschillende media. Elk online medium is anders en vraagt om een andere aanpak.
. Twitter is vluchtig en meer ‘newsy’,
. LinkedIn is langzamer en strikt zakelijk,
. Facebook is veelzijdiger en wat persoonlijker,
. Instagram is vooral beeldig
. etc. etc..

3. Wie goed doet, goed ontmoet.

Gunnen, dat is het basisprincipe van social media. Je ‘doet goed’ door waardevolle kennis, interessant nieuws of aansprekende beelden te delen. Of je reageert op de bijdragen van anderen. Met een simpele like, een retweet of een deskundig commentaar.
Als je zo ‘goed doet’ bouw je krediet op, waardoor je ‘goed ontmoet’: je relaties gaan je steeds meer waarderen en laten dat blijken met likes, retweets en zinvolle reacties. Zo bereik je steeds meer mensen en een maximale zichtbaarheid online!

4. Het is tijd voor een echt plan…

Succesvolle inzet van social media, klanten vinden en binden, dat lukt alleen als je begint met die ene vraag: wat wil ik bereiken bij wie?
Als je dat helder hebt kan je bepalen welke social media voor jou het meest effectief zijn. Dat zijn de media:
. waar jouw ideale klant of relatie actief aanwezig is;
. waar je boodschap het best uit de verf komt en
. waar je zelf ook de lol van inziet.
En al mag het nog minstens 8 keer fout gaan, maar je bent zeker op de goede weg!

——-