Hoe je overtuigt met je verhaal. In 3 stappen

Een overtuigend verhaal in 3 stappen

Weet je wat zo jammer is aan online communicatie? Je bent er zelf niet bij. Je lezer hoort je stem niet, zie je gezicht niet. Tekst en beeld moeten het doen: je lezer raken met je verhaal en overtuigen van jouw boodschap. Overtuigend schrijven is lastig, maar het kan wel.
Wat je ook te melden hebt en welk medium je ook gebruikt: met deze drie stappen lukt het je een overtuigend verhaal te vertellen.

stap 1. Verpak je boodschap in één zin.

Als je een beetje op mij lijkt begin je gewoon te schrijven. Of te filmen. Je weet toch ongeveer wel wat je wilt vertellen.
Fout! Het is echt beter, ook voor mij, om eerst na te denken over je boodschap. Wat wil je nu eigenlijk bereiken met deze tekst? Wat is je boodschap aan je lezer? En, om je verhaal krachtig over te brengen is het goed om die boodschap eerst in één zin te verpakken. Want:

de overtuigingskracht van je verhaal begint bij een korte, heldere boodschap. Klik om te Tweeten

stap 2. Maak een lijst van vragen en ja-maar’s.

Je wilt overtuigen. Dat betekent dat je iemand mee moet nemen. Mee in jouw mening, in jouw visie of naar jouw aanbod. Dat gaat niet vanzelf. Wat voor jou logisch is, is voor je lezer misschien nog een vraag. Of complete onzin.
Verplaats je in je lezer en bedenk niet alleen wat hij of zij wil weten, maar ook wat er tegen jouw idee is in te brengen. Welke ja-maar’s, welke nee-want’s heeft hij of zij?

Hoe beter je begrijpt waar je lezer niet met je mee zou gaan, hoe makkelijker je hem of haar meekrijgt. Klik om te Tweeten

stap 3. Bouw je verhaal op als een opera.

Een overtuigend verhaal neemt een lezer mee. Stap voor stap. In marketing- en communicatieland bestaan verschillende technieken. Een bekende, bewezen methode is AIDA. (En dat is toevallig ook de titel van een opera van Verdi.) De letters van AIDA staan voor de vier stappen die iemand maakt op weg naar overtuiging.

A – attention! Het begint met aandacht. Een rake kop, precies de juiste vraag. De opening van je verhaal moet opvallen en de juiste snaar raken. Zodat je bezoeker de tekst ook echt gaat lezen of je video gaat bekijken.

I – interest. Je hebt de aandacht. Nu moet je zorgen dat hij echt geïnteresseerd raakt in wat je te vertellen hebt. Zodat hij/zij doorleest of -kijkt. Hoe doe je dat? Door de vragen van je lezer/kijker te benoemen. En z’n ja-maars.

D – desire. Schilder het resultaat van wat je wilt vertellen. Schets de horizon van je verhaal. Als je de eerste twee stappen goed gedaan hebt denkt je lezer nu: ja, dat begrijp ik! Of: ja, dat vind ik! Of wat je hem of haar ook maar wilt laten denken.

A – action. Als je je lezer bij de desire overtuigd hebt kan je ze hier meenemen. Ze laten nadenken over een nieuwe visie of op de bestelknop drukken.

Is echt overtuigend schrijven lastig? In het begin wel. Een verhaal goed opbouwen is een kwestie van weten wat je doet én het dan heel vaak doen. Dus éérst nadenken en dan .. gewoon beginnen. Succes!

 

PS
Gratis mini cursus bloginspiratie En als het dan niet meteen lukt om een goed onderwerp te bedenken? Dan volg je de gratis minicursus BLOGinspiratie. Lees meer ..

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Vijf types. Wat voor Twitter-vogel ben jij?

Twitter. De naam en het logo verwijzen naar het virtuele gekwetter van de miljoenen twitteraars. Hoe fluit je effectief mee? Het helpt als je de vijf belangrijkste soorten ‘Twitter-vogels’ kent en … lees verder

5 routes naar gratis naamsbekendheid

Elke ondernemer kent rustiger periodes. Dat is maar goed ook. Want soms heb je alle tijd nodig om je business weer goed op de kaart te zetten. Ter inspiratie geef ik je 5 heel verschillende methodes, … lees verder

Social Media Icons Powered by Acurax Web Design Company