Heb je meer dan 1 doelgroep? Begin met het grote verhaal

Meer dan 1 doelgroep? Begin met het grote verhaalFocus is een toverwoord in marketing en communicatie. En niet voor niks. Als je het jezelf makkelijk wilt maken kies je 1 heldere doelgroep en daar richt je je volledig op. Maar dat kan niet altijd.
Hoe richt je je communicatie in als je meer dan 1 doelgroep hebt? Het begint met het grote verhaal..

Wat je business ook is, je hebt al snel meer dan 1 doelgroep. Je richt je op Zzp’ers en op MKB-bedrijven, op leerkrachten en ouders, op klanten en leveranciers, op cliënten en verwijzers enz. enz. Geldt dat ook voor jou? Dan zal je verschillende mensen met verschillende belangen moeten bereiken, raken en overtuigen.

Begin met het grote verhaal

Je kunt best meer dan 1 doelgroepen raken, zolang je overal maar hetzelfde vertelt. Niet letterlijk natuurlijk. Het gaat om het grote verhaal, jouw unieke visie, aanpak en manier van doen. Als dat in al je communicatie doorklinkt, zal elke lezer jou en je verhaal herkennen. Ook als het niet (direct) voor hem of haar bedoeld is.

Kies doelgroep/mediumcombinatie

In communicatie geldt de regel: iedereen is niemand. Als je iedereen in één keer probeert te bereiken, raak je uiteindelijk niemand.
Dat is de reden waarom je per doelgroep één hoofdmedium moet kiezen. Kies bijvoorbeeld een wat zakelijker medium als LinkedIn voor leerkrachten en het wat informelere Facebook voor ouders. Of het besloten intranet voor medewerkers en de algemene website voor klanten.

maar, houd rekening met meelezers

Al focus je op één doelgroep per medium, houd er dan toch rekening mee dat iedereen overal mee kan lezen. Bijvoorbeeld: je maakt een folder gericht op cliënten, maar houdt er rekening mee dat verwijzers, familieleden en collega’s die tekst ook zullen lezen. Of je maakt een Youtube-video voor klanten en zorgt dat je medewerker zich erin herkent.

Conclusie: hoeveel doelgroepen je ook wilt raken, zorg altijd voor een ijzersterk verhaal en kies elke keer de juiste verpakking: onweerstaanbaar voor een specifieke doelgroep en altijd passend bij jou, je business, je boodschap.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

5 leugens over journalisten …

Wil je dat de lokale krant schrijft over jouw evenement? Of wil je dat die goedbezochte website jouw artikel opneemt? Ja natuurlijk wil je dat. Want gratis publiciteit is onbetaalbaar. Maar, het is … lees verder

Social media – waar begin je?

Veel kleine ondernemers hebben het gevoel dat ze ‘iets moeten’ met social media. En terecht. Twitter, Facebook, Google+, Pinterest .. allemaal prima platforms om jezelf en je business op de kaart te … lees verder

Animated Social Media Icons by Acurax Wordpress Development Company