Ga je de komende tijd echt elke twee weken bloggen? Of vloggen?
Wil je je nieuwsbrief weer oppakken?

Of actiever worden op LinkedIn, Twitter of Facebook?
Goed plan! Een content(jaar)kalender helpt je om je goede voornemens ook echt uit te voeren. Zodat je volgend jaar optimaal zichtbaar bent op de juiste media.
Ik geef je 6 tips voor een contentkalender die écht werkt.

1. Maak een heldere mediakeuze.

Focus op de kanalen met de meeste communicatiepower voor jouw business. Welke (social) media passen het beste bij je doelgroep en je boodschap? En wat past bij jou? Concentreer je op de twee meest effectieve media. En doe het daar heeeeel goed! (dat is echt beter dan overal een beetje)

placeit-122. Kies de juiste vorm.

Je hebt keuze uit tientallen soorten content. Van foto tot videoserie, van tweet tot white paper. De uitdaging is om consequent te zijn én af en toe te verrassen. Kies, net als bij het medium, de vorm die het meest aanspreekt bij je doelgroep én die past bij jou, je business en je boodschap.

3. Bepaal de optimale frequentie.

Hoe vaak wil en kàn je content maken. Je hebt mensen die dagelijks bloggen, een ander maakt één filmpje per maand. Ergens daartussen ligt de ideale frequenties. Leg de lat niet te hoog, dat houd je niet vol. Leg de lat niet te laag, dan levert je inspanning te weinig op.

4. Gun jezelf voldoende tijd.

Goede content produceren kost tijd. Je moet een idee hebben, het uitvoeren, schaven, een goede beeld erbij zoeken, tweets schrijven etc. etc. Ik houd zelf een factor 2 aan. Ik denk dat een blog me een uur of twee kost, dus ik geef mezelf vier uur. In de praktijk heb ik die vier uur altijd nodig. En soms wel zes.

5. Structureer je onderwerpkeuze. 

Je hebt enorm veel kennis die je kunt delen. Hak je kennis is maximaal drie deelgebieden die je doelgroep het meest aanspreken.
Hoe ontdek je de top 3 van jouw doelgroep? Kijk welke van je blogs het afgelopen jaar het meest werden gelezen. Welke sociale media-posts kregen de meeste likes? Of welke video het meest bekeken?

6. Noteer bijzondere dagen.

Actuele content krijgt meer aandacht. Je kunt nu al bedenken welke momenten in het jaar voor jouw doelgroep iets betekenen. Feestdagen, grote vakbeurzen, vakanties, sportevenementen, festivals, moederdag etc. etc. Noteer ze en gebruik ze om je content straks extra attentiewaarde te geven.

7. Plannen maar!

Neem een groot vel papier, een spreadsheet of gewoon een agenda. Bepaal per soort content voor het hele jaar welk hoofdonderwerp je wanneer zal gebruiken. Wissel dat af.
Plan ruim en geef jezelf inbaktijd. Bedenk op maandag waar je blog over zal gaan, schrijf het op woensdag, schaaf het bij op donderdag en plaats het op vrijdag.

Vervolgens sta je voor de uitdaging om je ook écht aan je contentkalender te houden. Lukt dat, dan loop je grote kans dat je zichtbaarheid enorm verbetert. En dat maakt ondernemen een stuk eenvoudiger.