Twitter, YouTube, LinkedIn, Google+, Facebook, Instagram … allemaal prachtige media voor ondernemers waarmee je veel moois kunt bereiken. Als je maar slim te werk gaat. Volgens een goed doordacht plan.

Voor een effectief Social Media-plan heb je ten minste deze 5 ingrediënten nodig.

1. Een helder, meetbaar doel.

Neem de tijd om te bedenken waar je eigenlijk naar op zoek bent. Wat wil je bereiken? Meer bezoek op je website? Een groter netwerk? Lezers voor je blog? Of meer kennismakingsgesprekken? En hoeveel dan?
Hoe preciezer je je doel formuleert, hoe beter je straks ziet of je aanpak werkt!

2. Een specifieke, duidelijke doelgroep.

Als je precies weet wie je ideale klanten zijn, weet je ook hoe je ze kunt bereiken, raken en overtuigen. Welke social media gebruiken ze? En wat zoeken ze daar? Wat spreekt ze aan?
Hoe beter je je doelgroep kent, hoe meer impact je communicatie heeft!

3. Een flinke dosis (positieve) zelfkennis.

Je weet wat je wilt bereiken bij wie. De volgende vraag is: waarmee ga je dat doen? Wat in jouw aanpak of expertise is onderscheidend of zelfs uniek? Kies een beperkt aantal onderwerpen waarop je je wilt profileren. Zo schep je een helder en herkenbaar beeld.

4. Een radicale keuze.

Je weet waar je doelgroep te vinden is. Je weet wat je te bieden hebt. De optelsom leidt je, als het goed is, vanzelf naar jouw ideale social media. Beperk je tot één of twee kanalen en profileer je daar opvallend goed en consequent. Dat werkt echt beter dan overal een beetje aanwezig zijn.

 

5. Een hoop creativiteit en een beetje lef.

Zorg nu dat je op de door jouw gekozen media onderscheidend aanwezig bent. LinkedIn heeft een net wat zakelijker touch, Instagram is meer beeldend. Kies wat past bij het medium, bij je doelgroep en bij jou. Plaats mooie foto’s, inspirerende video’s, deel briljante blogs, plaats slimme lijstjes etc. etc. Deel je kennis en laat je passie zien.

Succes!

PS Hulp nodig? Kijk eens hierrr
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin