Hoe zet ik mezelf en/of onze business op de kaart bij de juiste mensen? Het is een vraag waar iedere organisatie mee bezig is. Of zou moeten zijn. Want als ze je niet kennen, kunnen ze ook je niet bellen. Zo simpel is het.

Daarom in dit blog: de 5 ingrediënten van effectieve marketing.

1. Maak een heldere keuze!

Kiezen is lastig. Als je A kiest mis je B. En andersom. Toch is een heldere keuze de basis van succes. Voor kleine, maar ook voor grote ondernemingen.
Durf dus een heldere keuze te maken: wat doe je voor wie?!
(Ikzelf maak die keuze trouwens minstens eens per jaar. Omdat mijn bedrijf groeit, net als ikzelf, omdat mijn klanten veranderen en omdat de wereld steeds weer net wat anders in elkaar zit.) 

2. Een sterk verhaal

Elk bedrijf, elke organisatie en elke professional heeft een verhaal. Jij dus ook. Je hebt een verhaal dat vertelt over talent en passie. Over kansen zien en aangrijpen. Over vallen en opstaan.
Schrijf dat verhaal eens op en vertel het aan wat mensen. Liefst aan mensen uit je doelgroep. Vraag wat ze aanspreekt. Als je begrijpt wat de kracht van je verhaal is, heb je een uniek marketing-ingrediënt in handen.
(lees ook – Hoe je je kernboodschap formuleert)

3. Een duidelijk plan

Zeven keer, zo vaak moet een mens een boodschap horen, voordat ‘ie een beetje blijft hangen. En.. de boodschap landt het beste als je ‘m elke keer weer net wat anders verpakt.
Daarom heb je een plan nodig. Een helder plan waarin je bepaalt hoe, waar en wanneer je je verhaal gaat overbrengen. En welke kanalen je daarvoor gaat gebruiken. Kies voor je online of offline marketing? Of een combinatie? enz. enz.

4. Creativiteit, lef en doorzettingsvermogen

Je bent niet de enige die zich op jouw doelgroep richt. Hoe meer je je nek uitsteekt, hoe meer concurrenten je ziet. Maar geen paniek, zolang je jezelf blijft, ben je uniek. Zo simpel is het.
Laat je gerust inspireren, maar ga niet kopiëren. Wees creatief en heb het lef om dingen uit te proberen. Je zult merken dat je vanzelf een herkenbare, eigen stijl en aanpak ontwikkelt.

Laat je gerust inspireren, maar ga niet kopiëren. Zolang je jezelf blijft, ben je uniek.

5. Ken je grenzen

Online is veel informatie te vinden over marketing, communicatie en social media. Je kunt ook heel veel zelf doen. Maar pas op dat je niet overdrijft!
Soms is het efficiënter om een expert in te schakelen. Ga dus, als het je vak niet is, liever niet zelf een website knutselen, een marketingplan bij elkaar googelen of een advertentie fröbelen. Die externe expertise kost je in het begin natuurlijk best wat, maar levert uiteindelijk levert het je veel meer op.