Of je nu een product, een dienst of een verhaal wilt verkopen, mensen moeten je vertrouwen. Anders krijg je ze niet mee. Vertrouwen heeft alles te maken met hoe je bekend staat, je reputatie.
Het goede nieuws is dat je daar meer invloed op dan je denkt. Ik geef je de vijf bouwstenen van een ijzersterke reputatie.
1. Het begint met kwaliteit. Natuurlijk!
Verkoop alleen verhalen, producten en diensten waar je volledig achterstaat. Je mag best nog onzeker zijn en je hoeft niet overal antwoord op te hebben, maar geef wel altijd het beste dat je op dat moment in huis hebt. Zo leg je een ijzersterke basis voor een ijzersterke reputatie.
2. Het begint bij je doelgroep. Natuurlijk!
Je wilt goed bekend staan. Maar bij wie? Voor wie doe je het eigenlijk? Als je dát weet kan je ook begrijpen wat hij of zij nodig heeft. En daarop inspelen. Je doelgroep begrijpen is daarom een tweede, onmisbare bouwsteen van een ijzersterke reputatie.
3. Weet wat je wilt.
De volgende vraag is hoe. Hoe wil je bekend staan? Wat is je rol, je expertise en wat is je unieke kracht? Wat is het meest aansprekend voor je doelgroep? Wil je een naam opbouwen als meedenkend adviseur, als energieke expert, als behulpzame coach, als …?
Hoe beter je voor ogen staat welke reputatie je wilt, hoe beter je erop kunt sturen.
4. Laat jezelf zien en horen.
Je hebt een goed gefundeerde, aansprekende reputatie voor jezelf geformuleerd. En nu heb je een uitdaging: ernaar handelen. Laat alles wat je doet en publiceert die gedroomde reputatie ademen. In je gedrag, je profielfoto, je netwerkgesprek, je mailing, je blog .. laat jezelf overal zien en horen als die meedenkende adviseur, die energieke expert, die behulpzame coach etc etc. Zo bouw je door .. steentje voor steentje.
5. Laat het anderen vertellen.
Hoor je van een fijne klant dat hij of zij blij is met jou en wat je voor hem of haar doet? Vraag of je mag citeren!
Een krachtig, herkenbaar testimonial is supermateriaal als je je reputatie wilt opbouwen. Je kunt een aanbeveling op LinkedIn laten plaatsen, maar natuurlijk ook op andere social media of op je website.
Hoe completer zo’n testimonial, hoe overtuigender. Dus plaats het liefst een citaat (of video!) met daarbij de foto, volledige naam, bedrijfsnaam etc.