Je slooft je uit om een flitsende presentatie, een ijzersterk blog of een interessant artikel te schrijven, maar het wil maar niet worden wat je in hoofd hebt. Herken je dat? Stop met worstelen! Formuleer eerst de kernboodschap van je verhaal, dan komt de rest (bijna) vanzelf.
Wat is het eigenlijk, zo’n kernboodschap?
Je zou denken dat het gaat om de kern van je verhaal. Iets als: wat je eigenlijk kwijt wil. Maar nee, wie zo denkt begint aan de verkeerde kant. Als je zelf boodschappen doet, gaat het je niet om wat de supermarkt kwijt wil .. maar om wat jij als klant nodig hebt! Als je zo naar je verhaal leert kijken heb je de geheimen van een overtuigende kernboodschap zomaar te pakken.
Een overtuigende boodschap gaat niet over jou
Voordat je een kernboodschap kunt formuleren moet je weten wie je doelpersoon is. En vooral: wat heeft je klant, je lezer of communicatiedoelgroep met het onderwerp?
Een sterk verhaal vertelt wat je doelpersoon wil weten
Als je begrijpt wie je doelpersoon is en waar hij of zij staat ten opzichte van het onderwerp, dan begrijp je ook wat jij te bieden hebt. Wat heeft hij of zij nodig? En waarom? Welk belang heeft hij of zij bij jouw boodschap?
Een krachtige kernboodschap is niet langer dan een tweet
En nu de echte uitdaging: je verhaal indikken tot een kernboodschap. Formuleer dé vraag van je doelpersoon en hét antwoord dat jij hen biedt met dit blog, deze presentatie of deze mail. Hoe kernachtiger je boodschap, hoe helderder je verhaal straks wordt.
Een overtuigende boodschap is niet wat jij kwijt wil, maar wat je doelpersoon dolgraag bij je komt halen!
Het enige wat jij nu nog moet doen is zorgen dat het verhaal in de juiste verpakking op het juiste medium voor hen klaarstaat.