Iedereen communiceert. Je kunt zelfs niet niet-communiceren, zegt de wetenschap. Makkelijk zat dus, communicatie … zou je denken. Maar jij wilt meer:

jij wil mensen niet alleen bereiken, je wil ze raken en overtuigen. Je wil klanten vinden. Ik noem dat effectieve communicatie en deel graag de geheimen met je, de 5 geheimen van effectieve communicatie.

1. Focus op één doelgroep.

Je kunt heel veel en met jouw talenten kan je heel verschillende doelgroepen helpen. Toch moet je je focus kiezen. Want: iedereen is niemand! Ik bedoel: als je iedereen probeert te bereiken voelt niemand zich aangesproken.
Kies dus nauwkeurig tot welke doelgroep je je gaat richten op je website, in je folder, je advertentie, je social media etc. etc.

2. Communiceer je mooiste resultaat.

Veel kunnen. Het is een ‘probleem’ waar veel ondernemers mee zitten. Je kan zoveel, hoe vertel je dat allemaal? Niet doen! Vertel niet wat je allemaal kunt, vertel wat je doelgroep met jouw diensten kan bereiken. Heb je nog steeds een lijstje? Kies het mooiste, meest aansprekende resultaat en communiceer dat.
En de rest dan? Dat komt echt. Als je eenmaal in gesprek bent met een potentiële klant zie je vanzelf waar je hem of haar nog meer mee helpen kan.

3. Kies één kanaal.

Als je weet wie je doelgroep is, kan je achterhalen waar je hen kunt bereiken. Online of offline, welke bladen lezen ze? Op welke social media zijn ze actief? Als je dat op een rijtje hebt moet je wèèr kiezen. Welke media passen bij jou?*
Beter heel duidelijk en consequent aanwezig op één medium dan overal een beetje. Kies één (of twee) media en 21 routes - afbeelding voor website - vierkantconcentreer je daarop. Zo bouw je bekendheid op.

* Inspiratie nodig? Lees het gratis e-boek ’21 Routes om Meer Klanten te Vinden’.

4. Kies voor de lange adem.

Lezers voor je nieuwsbrief werven, een fanbase opbouwen, een lokale bekendheid worden, een expertstatus bereiken … het kost tijd. Trek daarom niet te snel de conclusie ‘dat het niet werkt’, maar zorg dat je steeds opvallend effectief aanwezig bent in de door jou gekozen media en houd dat lang vol. Het gaat écht werken.

5. Doe het af en toe helemaal anders.

Als je de eerste 4 ‘geheimen’ goed geïmplementeerd hebt en consequent aan het communiceren bent .. dan is dat het moment om het af en toe helemaal anders te doen. Verras je volgers, relaties en lezers, dat verhoogt je attentiewaarde en wie weet geeft dat net het sprongetje dat je nodig had om écht succesvol te worden.

———-

Behoefte om te sparren? Over hoe jij meer gaat bereiken? Hoe je met jouw business en boodschap je doelgroep bereikt, raakt en overtuigt? Ik help je graag.
Bel voor een oriënterend gesprek met Ineke Kouwenberg (06-171 24 715), mail naar ineke@tikvoorcommunicatie.nl of boek direct een gratis sessie in mijn agenda.