facebook-paginaFacebook is een mooi podium voor online zichtbaarheid. Als je doelgroep niet te jong is en je boodschap niet al te zakelijk, dan is de kans groot dat het ook voor jou werkt. Als je het goed aanpakt. Het maakt bijvoorbeeld heel veel uit hoe je je aanwezigheid op Facebook organiseert.

In ons land zijn 6,8 miljoen mensen dagelijks actief op Facebook, aldus Marketingfacts. Zo’n 40%(!) van de Nederlanders neemt dus elke dag de tijd om foto’s en filmpjes te bekijken en opmerkelijke berichten te lezen. Je begrijpt: als je zichtbaar wilt zijn op social media, dan kan je nauwelijks om Facebook heen. Als het tenminste bij jouw specifieke doelgroep, jouw business en jouw boodschap past. Daarover een andere keer meer.

Wil je Facebook succesvol inzetten, dan moet je in elk geval begrijpen hoe het in elkaar zit. Dat begint bij het verschil tussen Facebook-profiel, -pagina en een -groep.

Een Facebook-profiel: alleen voor (echte) mensen.

Echte mensen gaan op Facebook een virtuele vriendschap aan met andere echte mensen. Omdat ze graag een stukje van hun leven delen of een gemeenschappelijke interesse.
Bedrijven zijn nu eenmaal mensen, ze communiceren anders en hebben andere belangen. Gebruik daarom nooit een personenprofiel voor je business of organisatie. Ook niet als eenmansbedrijf.

Maar, hoor ik je denken, wat nou als ik privé niets met Facebook doe? Als ik geen vakantiefoto’s wil delen en niet wil vertellen waar ik uit eten ben? Geen probleem. Je bent namelijk niet verplicht iets te posten vanuit je persoonlijk profiel, je hebt het wel nodig om een bedrijfspagina of –groep mee te managen.

Een Facebook-pagina: voor bedrijven, organisaties etc

facebook-aGrote en kleine bedrijven en tal van organisaties bieden hun volgers op Facebook relevante content. Dat kan van alles zijn: nieuwtjes, tips,  filmpjes, blogs, quizzen, oproepjes etc. etc. Kies wat bij je past. Of nog beter, kies wat bij je volgers past.

Een bijkomend voordeel: vanuit een Facebook-pagina kan je adverteren op Facebook en Instagram. Zo kan je tegen relatief bescheiden kosten veel extra bereik creëren.

Een Facebook-groep: voor interactie en betrokkenheid

Groepen op Facebook bestaan uit mensen die een interesse delen. Ze helpen elkaar met antwoorden op vragen, meningen en tips. Een Facebookgroep is een mooi middel om mensen uit je doelgroep een gevoel van betrokkenheid te geven. Met een groep bied je hen een platform om kennis te delen.

Als beheerder van een Facebook-groep kan je de rol van expert en facilitator kiezen. Dat verhoogt je zichtbaarheid en zet je neer als degene die er het aller-allermeest van weet en die kennis ook nog eens graag deelt. Zo profileer je jezelf als een hulpvaardig, betrokken expert.

Niet kiezen, wel nadenken!

Je hoeft trouwens niet te kiezen. Veel ondernemers zitten zowel privé als zakelijk op Facebook en ze beheren ook nog eens één of meerdere groepen. En dat combineert prima.
Want als je er slim mee omgaat versterken je profiel, pagina en groep elkaar. Zo wordt Facebook een mooi podium waarop je krachtig zichtbaar bent.