Een succesvolle Facebookcampagne en wat ik daarvan leerde

20160211 blog FacebookcampagneAdverteren is duur en je hebt geen idee wat het doet. Toch? Niet altijd. Bij de Facebook-campagne die ik voor een klant opzette zagen we precies wat het effect was. En dat bleek veel groter dan we durfden hopen. Inmiddels snappen we ook waarom. In dit blog lees je wat ik leerde van deze succesvolle Facebookcampagne.

Voor we in de geheimen van het succes duiken, eerst even wat feiten en cijfers: ik voerde de Facebookcampagne in opdracht van 13 stichtingen. Samen wilden ze op zoek naar nieuwe maatjes voor hun cliënten.
De doelgroep: hoogopgeleide stedelingen tussen de 20 en 45 jaar.
De boodschap: Laat ook je andere kant zien, word Maatje.
De doelstelling: nieuwe vrijwilligers! Liefst zo’n 250.

Een ambitieuze doelstelling ..

Ik vond de doelstelling best ambitieus, zeker bij het beperkte budget. Maar vol goede moed maakte ik een mooie campagne. Met een speciale landingspagina, prikkelende posts en een Facebook-advertentie met een korte, wervende video.

maar wel ruimschoots gehaald!20160211 blog Facebookcampagne 2

Na 3 weken adverteren kwam Facebook met harde cijfers. En wat bleek? 80% van de doelgroep (ruim 200.000 mensen(!)) hebben de advertentie gezien. Duizenden hadden doorgeklikt naar de landingspagina. En er zijn nieuwe maatjes gevonden. Hoeveel precies weten we niet, maar in elk geval meer dan we durfden hopen!

Het geheim? 5 succesfactoren

Natuurlijk heb ik er alles aan gedaan om de campagne tot een succes te maken. Maar zo’n succes? Dat had ik zelf ook niet verwacht. Achteraf snap ik wel wat we goed gedaan hebben. Dit zijn de 5 lessen die ik hier leerde:

  1. focus op een heel specifieke doelgroep – Facebook weet veel van z’n gebruikers. Voor adverteerder is dat een voordeel, je kunt heel precies selecteren wie je wilt bereiken. Als je je boodschap net zo zorgvuldig op je doelgroep focust bereik je zo’n optimaal effect.
  2. gebruik consequent je campagnebeeld – herhaling is de kracht van reclame. Zorg voor een krachtig beeld dat herkend wordt, de meeste mensen moeten je boodschap immers een aantal keren zien voordat ze echt in actie komen.
  3. bijna niemand kijkt het filmpje uit, maar: video werkt – Een advertentie met video geeft meer respons. Maar let op: de meeste kijkers haken binnen 30 seconden af. Zorg dus dat je snel overtuigt!
  4. adverteer een aantal keren kort en heftig – herhalen is belangrijk, maar het moet niet gaan irriteren. Wij adverteerden in totaal 3 weken, onderbroken door twee keer een week zonder campagne. We zagen het effect per advertentieweek stijgen.
  5. maak reageren supermakkelijk – mensen zijn lui. Ze kijken filmpjes niet uit, ze reageren pas na een aantal herhalingen … Stel je dus in op luiheid. Maak het heel eenvoudig om je aan te melden, een bestelling te doen etc.

Deze vijf zaken waren bij onze campagne blijkbaar goed op orde, we hebben meer bereikt dan we van tevoren hadden bedacht. En toch.. het had nóg effectiever gekund. Hoe? Door gebruik te maken twee van de best bewaarde Facebook-geheimen:

de Facebook-pixel en
het ‘custom audience’.

Daarover een volgende keer meer.

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Hoe lijstjes jouw tekst aantrekkelijk maken

Effectief schrijven. Veel mensen vinden het lastig. TIK voor Communicatie helpt met de blogserie opvallend effectief schrijven. Deel 6: Over lijstjes Grote blokken tekst nodigen niet uit tot … lees verder

Zo presenteer je jezelf effectief op LinkedIn

Een goede tekst maken is lastig, maar een goede tekst over jezelf maken is nog veel lastiger. Dus worstelen veel mensen met hun LinkedIn-profiel. Opscheppen mag niet, maar te bescheiden zijn werkt ook … lees verder

Floating Social Media Icons by Acurax Wordpress Designers