Zodat jij ze nooit meer maakt: de 5 meest gemaakte fouten op social media op een rij.

Werken social media wel? Veel ondernemers vragen het zich af. Ze zitten op LinkedIn, hebben een Facebook-pagina en Twitteren dagelijks. Maar klanten vinden … dat wil niet echt lukken. Wellicht heeft het ermee te maken dat je in één van de vele valkuilen van social media bent getrapt.

fout 1. Je doet aan Social Media omdat het moet.

Kleine ondernemers kijken vaak naar elkaar ter inspiratie. Dat is goed, maar kopieer niet zomaar het socialmediagedrag van je collega-ondernemer. Als jij klanten wilt vinden en binden met social media, dan kan je niet zonder een doordacht plan. Denk daarom, voordat je besluit welke media je inzet, ten minste goed na over de vraag: wie en wat wil je precies bereiken?

fout 2. Je speelt voor roeptoeter.

Op netwerkborrels kom je ze regelmatig tegen: mensen die zo vol zijn van zichzelf dat ze alleen maar tegen je aan praten. Vervelend hè die roeptoeters, daar doe je echt geen zaken mee. Zo werkt het online ook. Dus praat èn luister, zoek de dialoog. Social media heten immers niet voor niets social media.

fout 3. Je bent niet relevant.

‘Er zijn’ is op social media niet voldoende. Je moet werkelijk iets bijdragen, iets brengen dat relevant is voor jouw doelgroep. Wijs je volgers op een goed blog (dat mag je eigen blog zijn), deel een informatieve of grappige video, stel een prikkelende vraag, deel je ervaring, doe een vriendelijke aanbeveling, enz. enz.

fout 4. Je bent te (on)persoonlijk.

Een relatie opbouwen, dat vraagt erom dat je laat zien wie jij bent. Een persoonlijk tintje is dus noodzakelijk. Maar dat mag je niet overdrijven. Hoe persoonlijk je mag of moet worden hangt af van je business en het medium. Zorg ten minste voor een profiel met een foto van jezelf. Mensen gaan nu eenmaal relaties aan met mensen, niet met logo’s.

fout 5. Je bent te ongeduldig.

Elkaar leren kennen, een relatie opbouwen .. het kost tijd. Ook online. Roep dus niet te snel dat iets ‘niet werkt’, maar maak een goed plan, houd je er consequent aan en bouw voor je jezelf meetmomenten in.

Lees meer blogs over Social Media

———-
Hulp nodig?

 

Bel voor een oriënterend gesprek met Ineke Kouwenberg (06-171 24 715), mail naar ineke@tikvoorcommunicatie.nl of boek direct een gratis sessie in mijn agenda.

beeld (c) jjpapppa423