Focus is een toverwoord in marketing en communicatie. En niet voor niks. Als je kiest voor 1 heldere communicatiedoelgroep is je marketing een stuk eenvoudiger. Maar helaas .. zo werkt het bijna nooit.
Hoe richt je je marketing en je communicatie in als je meer doelgroepen wilt meekrijgen? Het begint met het grote verhaal.
Wat je ook doet, je hebt al snel meer dan 1 marketingdoelgroep. Je richt je bijvoorbeeld op MKB-bedrijven én op ZZP-ers, op leerkrachten én ouders, op klanten én leveranciers, op cliënten én verwijzers enz. enz. Dan is het een uitdaging om verschillende doelgroepen met verschillende belangen moeten bereiken, raken en overtuigen.
Begin met het grote verhaal
Je kunt best meer dan 1 doelgroep raken, zolang je overal maar hetzelfde verhaal vertelt. Niet letterlijk, natuurlijk. Het gaat om het grote verhaal over jouw unieke visie, jullie aanpak en manier van doen. Als dat verhaal doorklinkt in al je communicatie, zal elke lezer jou en je verhaal herkennen. Ook als het niet (direct) voor hem of haar bedoeld is.
Elke communicatiedoelgroep z’n eigen middel
Iedereen is niemand, zeg ik altijd. Als je iedereen in één keer probeert te bereiken, raak je uiteindelijk niemand.
Kies daarom uit alle beschikbare communicatiemiddelen 1 of 2 hoofdmedium per communicatiedoelgroep. Gebruik bijvoorbeeld een wat zakelijker medium als LinkedIn om leerkrachten te bereiken en het wat informelere Facebook voor ouders. Of het besloten intranet voor medewerkers en de algemene website voor klanten.
maar .. houd rekening met meelezers
Je focust op één doelgroep per medium. Toch is het verstandig om altijd rekening te houden met meelezers uit andere doelgroepen. Je maakt bijvoorbeeld een folder gericht op cliënten, maar houdt er rekening mee dat verwijzers, familieleden en collega’s die tekst ook zullen lezen. Of je maakt een Youtube-video voor klanten en zorgt dat je medewerker zich erin herkent.
Hoeveel doelgroepen je ook wilt raken, zorg altijd voor een ijzersterk verhaal en kies elke keer de juiste verpakking: onweerstaanbaar voor een specifieke doelgroep en altijd passend bij jou, je business, je boodschap.
*Lees ook: hoe je je kernboodschap formuleert