Hoe bouw je aantrekkelijke zinnen?

logo opvallend_effectief_schrijvenEffectief schrijven. Veel mensen vinden het lastig. Daarom startte TIK voor Communicatie de blogserie: opvallend effectief schrijven.

Deel 1: over zinnen
Juist als je je best doet, worden zinnen al snel te ingewikkeld.
Hoe voorkom je dat en hoe bouw je aantrekkelijke zinnen?

Vaak wil je gewoon te veel. Alles moet in één zin. Zo worden zinnen onnodig lang, ingewikkeld en dus onleesbaar. Je wilt opvallend effectief communiceren? Dan moet je echt opvallend effectief (leren) schrijven. En dat begint met goede, aantrekkelijke zinnen. Ik geef je 4 vuistregels.

1. Zet het onderwerp vooraan
Je voorkomt ingewikkelde zinnen door gewoon te beginnen met het onderwerp van de zin. Daar wordt de zin niet direct beter van, maar je dwingt jezelf even na te denken over de eigenlijke bedoeling van een zin. En dat helpt wel. Probeer het maar.

2. Schrijf actief
Het gebruik van ‘worden’ en ‘wordt’ maakt teksten saai en afstandelijk. Schrijf dus niet: ‘U wordt verzocht de offerte getekend retour te sturen’ maar ‘Wij verzoeken u de offerte getekend retour te sturen’.

3. Voorkom bijzinnen
Ingewikkelde zinnen ontstaan vaak doordat je te veel informatie in één zin wilt proppen. Dus komen er komma’s, bijzinnen en de beruchte tangconstructie tevoorschijn. De oplossing is vaak simpel: verpak de informatie in twee of zelfs drie losse zinnen.
‘Ook een instructiebijeenkomst waar de mogelijkheden worden uitgelegd en wensen worden geïnventariseerd behoort tot de mogelijkheden.’ wordt dan ‘Ook een instructiebijeenkomst behoort tot de mogelijkheden. Op zo’n bijeenkomst worden de mogelijkheden uitgelegd en wensen geïnventariseerd.’

4. Houd het kort
Hoe langer de zin hoe groter de kans op saaiheid, tangconstructies en lijdende vormen. Houd het kort is dus het belangrijkste advies. Online is een zin van 10-12 woorden echt het maximum, op papier kan je je af en toe een uitschieter naar 20 woorden permitteren. Wordt je zin langer? Maak ze korter met behulp van de adviezen hierboven.

Lees ook de andere blogs uit de serie: opvallend effectief schrijven.

Tekst nodig?
Wil je een klantmagnetische tekst voor je website? Een aantrekkelijke foldertekst, een effectieve tekst voor je mailing? Met mijn TIK voor Communicatie help ik je graag. Ook met opvallend effectieve teksten. Meer weten? Klik hier

———-

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Lees ook ..

Hoe je met Social Media in het nieuws komt

Wat is jouw droomplek voor gratis publiciteit? Wil je met je nieuwe dienst in een vakblad? Of droom je van een expertplek aan tafel bij Humberto? Wat je droom ook is .. gratis media-aandacht is … lees verder

Zo word je populair op Facebook

Facebook is een prachtig communicatiemiddel voor ondernemers. Je kunt je volgers laten zien wie je bent en waar je voor staat. Maar, dan moeten ze natuurlijk wel eerst je pagina ‘liken’. Daarom geef … lees verder

Social Network Integration by Acurax Social Media Branding Company