Bloggen lijkt een wondermedicijn voor kwakkelende ondernemers. Het is goed voor je naamsbekendheid, je imago, je google-ranking etc. etc. Bedenk het maar.
Een blog starten is niet eens zo moeilijk, maar hoe houd je het vol? Simpel. Met deze drie stappen vertaal je jouw expertise zomaar naar 100 blogonderwerpen. Misschien iets voor een zomeravond?

Stap 1. Hak je kennis in moten

Jij bent expert op jouw vakgebied, dat is de bron voor je blogartikelen. Het grappige is dat een beetje expert geen idee heeft hoeveel kennis hij of zij met zich meedraagt. Dat geldt vast ook voor jou.
. Pak een flink vel papier en bedenk van welke gebieden en deelgebieden je iets weet.
. Schrijf deze kennisgebieden op als kolomtitels boven een tabel, als de eerste takken aan een mindmap of als, als je een echte beelddenker bent, vertaal ze in tekeningen.

Voorbeeld:
Een hovenier heeft als hoofdonderwerpen bijvoorbeeld: tuinontwerp, aanleg, bestrating, beplanting en onderhoud.

Een coach voor mensen met burn-out weet veel van: burn-outsymptomen, stress, depressiviteit, oorzaken, preventie en behandelmethoden.

Stap 2. Verfijn, verfijn en verfijn

Maak nu bij elk deelonderwerp weer subhoofdstukken en verdeel die weer in subonderwerpen. De onderwerpen worden zo steeds kleiner en kleiner. Tot je echt denkt .. hier kan ik niets meer uithalen.

Voorbeeld:
De hovenier zal het kopje ‘bestrating’ kunnen uitsplitsen in deelonderwerpen: soorten bestrating, bestratingskleuren, ondergrond, duurzaamheid, bestratingcombinaties enz. enz.

De burn-outcoach zal het kopje ‘preventie’ uitsplitsen in: luisteren naar jezelf, omgaan met stress, de balans werk/privé, ontspannen, gedachtenpatronen enz. enz.

Stap 3. Draai het om

Met de eerste twee stappen heb je zomaar 100 punten of meer. Maar kennis is nog geen blogonderwerp, daarvoor moet je nog één ding doen: de boel omdraaien.
. Verplaats je in je klant en kijk zo naar zo’n heel klein onderwerp.
. Bedenk wat hij of zij zou willen weten, welk probleem met dit specifieke punt opgelost zou kunnen worden. Dat maakt een kennispuntje tot een blogonderwerp.

Voorbeeld:
De hovenier kan een blog schrijven over het effect van een bepaalde de kleur van bestrating. Zo helpt hij zijn doelgroep, mensen met een kleine tuin, begrijpen hoe ze met kleur hun tuin breder maakt of juist langer laten lijken. En ze weten welke kleur gezelligheid brengt en welke kleurencombinaties juist een straks effect geven. Of zijn dat alweer twee blogs?

De burn-outcoach kan bij het kopje ontspannen een blog schrijven over meditatie. Bijvoorbeeld over hoe je het volhoudt om dagelijks te mediteren (10 tips?), hoe je je meditatieruimte inricht, welke muziek je kunt gebruiken etc. etc.

100 Blogonderwerpen. Ik ben benieuwd hoever jij komt … vertel het in een reactie onder dit artikel.

Leestip: Bloggen?! 5 redenen om vandaag nog te beginnen.

—-