De bezoekers van je website komen niet om te lezen. Ze komen met een doel: een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem. Met sterke teksten verleid je je bezoeker tot lezen, geef je heldere antwoorden én breng je jouw boodschap over.
Daarom geef ik je 10 powertips!

  1. Kies een heldere, beloftevolle kop.

    Zorg dat de lezer direct begrijpt wat je tekst biedt.

  2. Een korte, duidelijke inleiding trekt je lezer de tekst in.

    Start daarom krachtig. Geef in 2 of 3 zinnen de kern van je bericht weer.

  3. Breng visuele structuur aan.

    Gebruik tussenkoppen, lijstjes en visualisaties, dat maakt je tekst toegankelijker. Bijkomend voordeel: ook de oppervlakkige lezer krijgt zo de lijn van je verhaal mee.

  4. Kernwoorden als hyperlinks.

    Vermijd constructies als ‘klik hier voor meer info’. Iedereen snapt dat een gekleurd betekent dat erop geklikt kan worden.

  5. Gebruik cijfers en symbolen.

    Typ dus € in plaats van euro en 18 voor achttien. Zo breek je de letterbrij en versterk je de leesbaarheid.

  6. Wissel korte zinnen af met heel korte zinnen.

    Varieer in zinslengte, maar brei nooit eindeloos lange zinnen.

  7. Gebruik eenvoudige woorden.

    Er is taalkundig niets mis met samengestelde woorden als langetermijnplanning of vergaderaccommodatie. Maar, zulke lange samenstellingen zijn lastiger leesbaar, zeker online.

  8. Schrijf actief.

    Een aantrekkelijke tekst heeft snelheid. Vergeet vertragende hulpwerkwoorden als gaan, zullen, willen en worden.

  9. Check je spelling!

    Losse woorden controleer je eenvoudig op woordenlijst.org! Op de website van de Taalunie vind je tal van tips en tools die je helpen foutloos te schrijven.

  10. Laat je tekst even liggen.

    Al is het maar een kwartiertje. Als je je tekst met een frisse blik bekijkt, zie je verbeterpunten niet over het hoofd.

—————

Misschien denk je nu: “leuke tips, maar taal blijft toch niet echt ‘mijn ding.”

Geen probleem! TIK voor Communicatie heeft namelijk ook een ‘tik voor taal‘ …